Flyseteavgift og Moss lufthavn Rygge

Det er store oppslag etter at styret i Moss lufthavn Rygge besluttet å avvikle driften. Dette kommer som konsekvens av at Ryanair har varslet at de vil slutte å fly fra Rygge dersom avgiften innføres. Avgiften kommer, det har regjeringen bestemt. Avgiften skal fylle et lite tomrom i statsbudsjettet, og vage forsøk på å forklare den som en miljøavgift har blitt avvist av de aller fleste. Det sørgelige med denne avgiften er at ingen egentlig vil ha den, vi har fått den fordi regjeringen trengte å øke inntektene i statsbudsjettet. De valgte dette fremfor å kutte i offentlige utgifter. Beslutningen ble tatt, dersom vi skal tro på medias fremstilling, i en nattetime helt på tampen av budsjettforhandlingene.

Både statsminister Solberg og finansminister Jensen har vært ute i media og sagt at Rygge lufthavn (eller noen andre flyplasser) stenger på grunn av denne avgiften. Det har de naturligvis rett i. Det vil være bevist dersom Ryanair fortsetter å opprettholde antallet flyvninger fra Norge etter innføringen av avgiften. Derom Ryanair slutter å fly fra Norge, eller reduserer antallet flyvninger fra Norge med et antall avganger større eller likt antall avganger fra Rygge, ja, så kan man legge skylden indirekte på avgiften.

De fleste av oss forstår, at dersom Ryanair hadde gått med et brukbart overskudd på driften sin fra Rygge, så ville de fortsatt å fly fra Rygge. Avgiften kan de fint velte over på forbrukerne (kundene) ved å øke prisen tilsvarende avgiftsbeløpet.

Nedleggelsen av Rygge lufthavn skyldes naturligvis at flyplassens ledelse ikke har klart å skaffe tilstrekkelig mengde trafikk til å tåle at Ryanair sluttet å fly fra Rygge. Inntektstilfanget har vært for lite, og for lite diversifisert (for få betalende flyselskap som kunder). Dette har garantert stått på blokka til styret i alle styremøter, og eierne har garantert vært klar over risikoen for at dette kunne skje.

Avgiften er tøvete, idiotisk og burde vært unødvendig, men det er ikke avgiften som er den reelle årsaken til at flyplassen nå sannsynligvis legges ned. Den reelle årsaken er at flyplassen ikke har klart å skaffe tilstrekkelig antall kunder og tilstrekkelig mengde trafikk til å levere robuste overskudd fra driften. Avgiften er en fin bortforklaring som Ryanair bruker for å komme seg unna en flyplass de antagelig ikke tjener veldig mye penger på å fly fra. Du skal se at Ryanair flytter flyvningene til Gardermoen istedet, krever inn avgiften der, og fortsetter å fly fra Norge..

Share

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.