Oslo bystyre og sykler

Etter en kort sykkeltur gjennom i Oslo i dag, så forstår jeg hvorfor oslofolk uten bil og bilbehov ønsker å ha færre biler å forholde seg til når de suser gjennom gatene på syklene sine. Det er veldig mange biler i veibanen, og byens gater ble åpenbart planlagt og bygget for et helt annet trafikkbilde enn dagens, lenge før både bil og sykkel hadde sitt inntog.

Parkerte biler svinger plutselig ut i veien, og ett eller annet surrehue har funnet ut at det er lurt å la bilene parkere på innsiden av sykkelfeltet, slik at biler som skal parkere eller kjøre ut i trafikken må krysse sykkelfeltet. I tillegg går trafikken fort, både på sykkel og i bil. Det er rett og slett litt skummelt.

Da er det ikke vanskelig å forstå at noen bil-løse syklister får et ønske om å fjerne bilene fra gatene, da blir det jo mye tryggere å suse gjennom gatene på sykkelen sin.

Det er bare ett lite problem med det. Oslo er ikke et lite tettsted midt i ingenting. Det er faktisk hovedstaden i landet vårt. Samtidig har vettløse trafikkplanleggere gjennom årtier insistert på å legge alle hovedveiene innom den lille byen med de alt for trange gatene.
Det er rett og slett ikke plass til både bil og sykkel i alle gatene i Oslo. Hva skal vi så gjøre med det?

Dersom man skal redesigne byen i dag, med utgangspunkt i det overskuelige framtidige transportbehovet, så hadde vi måtte rive en haug med gamle bygninger for å bygge bredere veier med plass til både bil, sykkel, fotgjengere og neste påfunn innen transport (hva det nå måtte være). Uansett, transportårene må utvides og gjøres bredere i bytte mot høyere bygninger slik at antallet boenheter og arbeidsplasser samtidig kan økes. Dette vil mange anse som en umulig oppgave, og det kan jeg si meg enig i :). Men, det er sånn problemet løses. Alt annet er plaster på et vondt sår. Det er grunndesignet av byen som skaper problemet.

Et noe mindre omfattende tiltak kan være å gjøre mange av gatene enveiskjørte, slik at du kun kan kjøre nordover i en gate, og så sørover i parallellgata slik det er i Oslo sentrum. Da kan man lettere tilordne en andel av veibanen til syklistene uten at dette ødelegger effektiviteten i veibundet transport med kjøretøy.

Å presse ut bilene til fordel for sykkel er ikke et miljøtiltak, men et forsøk på å tilrane seg mer plass til sitt eget foretrukne fremkomstmiddel. Si det som det, jeg er redd for alle bilene når jeg sykler rundt i byen, og jeg insistere på å sykle. Derfor vil jeg stikker kjepper i hjulene på bilene..

Det vil si – Jeg vil ikke stikke kjepper i hjulene på bilene. Vi trenger dem. Vi må bare finne en smart måte å lage plass til syklene også på en sånn måte at alle kan ferdes trygt og sikkert i hovedstaden vår. Dagens løsning der biler og sykler skal dele på 4 meter med vei funker ikke

Share

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.