Oslopakke 3

Tja, da var dagen her. Oslo byrådet (byregjeringen 🙂 ) har vedtatt å bygge ca halvparten av det planlagte strekket av den nasjonale stamveien E18. Kostnaden for samfunnet blir ikke liten. Isteden for at staten bygger veien som en infrastrukturinvestering, så skal mye finansieres med bompenger. Bompengene skal i tillegg til å finansiere store deler av utbyggingen også sørge for å begrense trafikken inn til Oslo.

Så langt, – ikke alt vel, men OK. Så kommer men’et – E18 og E6 er også stamveier som binder Sør og Nord, og Øst og Vest sammen – all denne trafikken har man gjennom tiår bevisst lagt gjennom Oslo – hva med den?

Joda – siden de ikke har noen alternativ omkjøring, så må de betale i dyre dommer for å kjøre på kronglete veier med dårlig kapasitet. Har du noen gang forsøkt å kjøre gjennom byen i rushtiden? Jeg brukte over 1 time i dag. Eneste grunnen til at jeg brukte bilen var at jeg måtte på et møte (forsvaret) på Rygge etter arbeid. Kollektivreise var ikke gjennomførbart, gitt at jeg hadde tenkt meg å levere arbeidsgiveren min en normal arbeidsdag i løpet av dagen, og samtidig komme meg hjem uten hotellovernatting. Vi som bor utenfor forstedene, og ikke har veldig gode kollektivløsninger er av og til, i større eller mindre grad avhengig av å kunne kjøre bil inn til, eller gjennom Oslo. Å kjøre bil i Oslo er ingen fornøyelse etter de siste årenes kreative byplanlegging.
Det var kanskje dumt av meg å flytte fra Oslo og ut på landet, men jeg føler ikke det er riktig at jeg skal betale svimlende summer i bompenger for å komme meg forbi Oslo. Helst ønsker jeg å kjøre rundt byen, istedet for gjennom.

Med de prisene som vi bilister nå pålegges å betale, så ser jeg for meg at vi samtidig stiller krav om å få noe igjen for pengene. Jeg er ikke interessert i å betale masse bompenger for at de som bor på Fornebulandet skal få T-bane hjemmefra og til Oslo sentrum – det kan de betale selv. Jeg vil ha en vei som går rundt Oslo – den kan jeg betale bompenger for, men jeg finner meg ikke i å betale blodpris på en vei jeg i utgangspunktet helst ikke vil kjøre på. Osloboerne som på død og liv vil sykle til arbeid, kan finansiere Oslopakka med eiendomsskatt – de som skal bruke disse godene, får dekke mesteparten av kostnadene.

Hvorfor i alle dager skal en bil fra Lillehammer eller Trondheim på vei til Sarpsborg eller Kristiansand eller Geilo, være nødt til å kjøre via Oslo sentrum? Det er helt «høl i huet». Med de prisene vi nå pålegges for å kjøre gjennom et bysentrum som etterhvert er planlagt til å være tilnærmet ufremkommelig for bilister, så må vi velgerne stille krav om at det bygges alternative veiakser for veibasert trafikk slik at man slipper å kjøre via Oslo. Bru over Oslofjorden, veiakse fra Gardermoen området til Drammen, tunnel fra Lillestrøm til Asker, gjennomskjæring for E6 fra området vinterbro lenger øst enn dagens ring 3 nordover, det hadde kanskje vært verdt bompengene vi nå ilegges.

Gi meg et tips om en politiker som ønsker å lage alternative, kostnadseffektive trafikkårer utenom Oslo, så skal jeg stemme på han eller henne. Nesten uavhengig av partitilhørighet. Norge som nasjon trenger en fornuftig langsiktig plan for samferdselutvikling. En plan som ser lenger enn nasjonal transportplan. Vi bygger ikke Bergensbane, Oslo havn eller hovedflyplass med 30 års horisont, vi bygger dette med 100 års horisont eller lenger. Da må være planverk også ha dette «i mente».
Når traverserende trafikk gjennom Oslo er uønsket nå og i fremtiden, så må våre politiske ledere ganske enkelt gi oss alternative ruter og veiakser – så enkelt er det. Når bompengene skal virke som pisk, hvor er gulrota? pisk og gulrot hører sammen, og skal presenteres og utdeles sammen.

Share

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.